Agenda Magazine Blog

  • Ba.Ba


    (© Saskia Vanderstichele)

    Net nu we dachten dat de bagel definitief van de troon was gestoten door de hamburger, komt een nieuw adres het blazoen ervan oppoetsen.

  • Other Lives bring you closer to the gods


    (© Emily Ulmer)

    No band is better at painting soundscapes than Other Lives. On the new album, Rituals, due out in May, the trio has used its brushes even more enthusiastically. “We wanted a bright, multi-coloured record.”

  • Les printemps du sablon: Le Créahm en vitrine


    (© Sylvie Laurent)

    L’art « brut » s’installe parmi les chocolats de Pierre Marcolini, les livres de Taschen et les petits pains croustillants de Pistolet Original. Pour Le Printemps du Sablon, les commerçants du quartier accueillent en effet pendant quatre jours les artistes du Créahm-Bruxelles, une association qui vise le développement créatif de la personne handicapée mentale. Les peintures et les sculptures exposées sont à vendre et les bénéfices seront reversés au Créahm.

  • Tigran: pelgrimstocht van Jerevan naar Istanbul


    (© Vahram Muradyan)

    De jonge Armeense pianist Tigran (Hamasyan) brengt in Abdij Ter Kameren een ode aan het heilige muzikale erfgoed van zijn voorvaders.

  • La Ville : regard oblique sur le quotidien



    Quand est-ce réel ou pas ? Quand ment-on et quand dit-on la vérité ? Dans La Ville, Martin Crimp brouille ludiquement les pistes.

  • Years and Years



    29.806.371: zoveel keer is ‘King’ al gestreamd op Spotify. YouTube houdt het op 17.347.628 hits. De hoogste plaats in BBC’s prestigieuze muziekpoll Sound of 2015 heeft tienermeisjesmagneet Olly Alexander en zijn twee kornuiten van Years & Years geen windeieren gelegd.

  • C'est pas toi le monde : à travers le masque



    Dans son premier ouvrage C’est pas toi le monde, Raphaël Geffray décrypte les masques de notre temps. Un petit garçon découvre le grand monde.

  • Record Store Day: spin the black circle


    Hear, hear: vinyl got its own UK chart this week. Sales have increased so dramatically over the past few years that the Official Charts Company had no choice but to acknowledge the format. One of the factors in the return of the record is undoubtedly the Record Store Day, which since 2007 has been showcasing the black discs and the independent shops that sell them on the third Saturday of April.

  • Mad Professor: still dubbing you crazy



    Mad Professor and Prince Fatty share a passion for analogue dub. Together they launch a veritable Dub Attack at Recyclart.

  • Odyssées Africaines : futur antérieur africain


    (© Courtesy Lazara Rosell Albear & Sammy Baloji)

    Forest se met à l’heure de l’art contemporain africain. En lien avec l’expo Body Talk au Wiels, le Brass accueille des œuvres d’une quinzaine d’artistes du sud-est du continent pour un parcours où la petite histoire croise la grande.

  • Tristero & Transquinquennal willen meer


    (© Saskia Vanderstichele)

    De Brusselse theatergezelschappen Transquinquennal en Tristero vormden eerder al een coalitie op het podium. Zes jaar na Coalition is er een nieuwe coproductie. En niet dat de verstandhouding plots verslechterd zou zijn, maar in We want more woedt de oorlog. Stéphane Olivier en Peter Vandenbempt kruisen de kalasjnikovs.

  • One, two, three…party: to hell with f*ckin beats



    DJ HELL 

    Teufelswerk, DJ Hell’s last album, was released all the way back in 2009. He has likewise been surprisingly quiet with respect to new singles. Helmut Josef Geier, as his personal assistants know him, doesn’t really have to prove himself anymore. As a DJ, he made his breakthrough in the early 1990s.

  • Boris Pramatarov's space oddities


    (Society)

    Sure, the truth is out there. But there’s a lot more floating around in zero gravity besides. Deep space gets personal on Planet Pramatarov.

  • Frank Beermann: symfonisch fantaseren

    Succesvolle orkesten die hun sound fris en scherp willen houden, begeven zich geregeld buiten hun comfortzone. Zo gooit het Symfonieorkest van De Munt zich regelmatig op de uitvoering van symfonische werken, met en zonder solist. Nu brengt het orkest, voor het eerst onder leiding van Frank Beermann, chef-dirigent bij de Robert-Schumann-Philharmonie, de vier symfonieën van Robert Schumann (1810-1856) en de Fantasie in do groot voor viool en orkest. Schumanns Eerste symfonie getuigt van diens zoektocht naar nieuwe expressievormen, boordevol onstuimige jeugdigheid en spontaniteit. In sterk contrast daarmee staat de Tweede symfonie. Die dateert uit een moeilijke periode, waarin de eerste mentale problemen zich aandienden – de componist zou uiteindelijk aan waanzin ten onder gaan. Hier roept hij een gevoel op dat schommelt tussen vreugde en melancholie, maar dat tegelijk toch ook groots is. De Derde symfonie, bijgenaamd de ‘Nederrijnse’, weerspiegelt het leven aan de oevers van de Rijn en is een hommage aan het oude Duitsland. Opmerkelijk genoeg ontstond de partituur van wat we vandaag kennen als de Vierde symfonie onmiddellijk na het grote succes van de Eerste. De originele titel Symfonische fantasie toont duidelijk aan hoe Schumann probeert te sleutelen aan de grenzen van het genre. Het is een gewaagd werk, vol enthousiasme. De bewegingen volgen elkaar op zonder onderbreking en de thema’s circuleren voluit. Moet er nog Schumann zijn?

  • Suite française



    Two stars is not a great rating for a romantic war drama with great performances by both Michelle Williams (Blue Valentine) and Flemish film star Matthias Schoenaerts (De rouille et d’os), beautiful cinematography, and picturesque sets and costumes that are up to standard.

19 04 15

Hoofdpunten