Agenda Magazine Blog

  • Osteria Bolognese


    (© Saskia Vanderstichele)

    So what, essentially, is an osteria? A place reserved for men who remake the world there while drinking. Over time, however, the concept has been modified and has come to refer to establishments where families can enjoy simple food. It has gradually found its way into the lifestyles of people here in the north who have realised that spaghetti bolognaise as we know it has nothing to do with Italy. The Osteria Bolognese presents itself as a simple, inexpensive eatery, highlighting and promoting the cuisine of Emilia Romagna, the region that includes the cities of Bologna and Ravenna.

  • Vania ! : Tchekhov rencontre Tom Waits


    (© Marc Debelle)

    On ne présente plus Christophe Sermet. Son Mamma Medea d’après Tom Lanoye a fait fureur, tout comme d’autres spectacles mémorables : Vendredi, jour de liberté d’Hugo Claus ou Hamelin de Juan Mayorga. Aujourd’hui, c’est sur Tchekhov que le metteur en scène a jeté son dévolu. Avec Vania!, l’artiste creuse les désirs enlisés de huit personnages qui se cognent comme des insectes aux vitres de l’existence, les drames en sourdine d’un monde en train de basculer.

  • Academisme met een hoek af



    De Britse kunstscene mag dan al een paar decennia opgevrolijkt worden door het artistieke duo Gilbert & George, de Fransen blijven niet achter met Daniel Dewar & Grégory Gicquel. Het werk van beide heren, die sinds 1997 samenwerken, heeft net zoals dat van het Britse duo iets geschifts. Dewar & Gicquel maken dan ook academische sculpturen met een hoek af. Het duo schrikt er niet voor terug om klassieke mannelijke naakten uit te voeren. Maar doet dat vaak op groteske en knullige wijze, waarbij het banale en pathetische dicht bij elkaar komen te liggen.

  • Retrospecto


    (© Saskia Vanderstichele)

    Hidden treasures, we love to discover them. And a stroll around the commercial shopping area of Bascule in Ukkel/Uccle led us to Retrospecto, a small vintage shop packed with affordable goodies from the 1950s, ’60s and ’70s.

  • Dans l'antre d'artistes : Anna Raimondo



    Madrid, Marseille, Londres... Anna Raimondo, Napolitaine d’origine, a pas mal bourlingué avant de poser ses valises à Bruxelles, «pour l’amour et pour le travail». Son domaine, c’est le son, la voix, l’écoute. Toutes ces choses pour lesquelles, contrairement au visuel, nous n’avons pas d’éducation, mais où - côté positif - les territoires encore à défricher semblent presque infinis.

  • Future Old People Are Wizards: it’s a kind of magic



    Now that Drums Are For Parades has been put on hold, drummer Piet Dierickx and singer/guitarist Stijn Vanmarsenille – in collaboration with Nele De Gussem – have condensed their ideas into Future Old People Are Wizards. Their debut Faux Paw combines dark steamroller rhythms with melodious passages. 

  • L'afrofuturisme de Schengen Shege



    Schengen Shege représente le choc de deux mondes : les enfants des rue de Kinshasa et l’espace Schengen, l’Eldorado pour beaucoup de Congolais. C’est aussi la rencontre entre le monde du guitariste anversois David Bovée (Think Of One, S.W.A.N.) et celui du danseur/rappeur kinois Dino « Dinozord » Boyoka. Ils seront au Recyclart pour une soirée pleine de musique afrofuturiste.

  • The Marx sisters: de erfenis van het kapitaal


    (© Koen Broos)

    Het kapitaal van vader erven is meestal niet zo’n probleem, tenzij je de dochter van Karl Marx bent natuurlijk. Natali Broods en Sara De Roo pluizen de gevolgen van zijn directe en indirecte nalatenschap uit in The Marx Sisters.

  • Big Bang: muzikale knallers voor kinderen


    (Ballet Mékanique)

    Het muziekfestival voor kinderen Big Bang is voor de vijfde keer te gast bij Bozar. Een hele namiddag kunnen kinderen en hun ouders op verkenningstocht door het ruime aanbod van knalconcerten, installaties en workshops met topmuzikanten uit binnen- en buitenland.

  • Coup fatal: Kinshasa, barokstad



    In Coup fatal gaan dertien muzikanten uit Kinshasa onder leiding van gitarist Rodriguez Vangama aan de slag met barokmuziek gezongen door de Congolese contratenor Serge Kakudji. Ook Fabrizio Cassol, Alain Platel, danser Romain Guion en kunstenaar Freddy Tsimba dragen bij tot deze hybride concertperformance. 

  • Party Tip: Heroes #2

    We certainly don’t need to remind you that the Libertine Supersport concept, which recently celebrated its fifth birthday, focuses mostly on trendy acts. But they don’t forget their roots either. That’s why, earlier this year, they founded Heroes in collaboration with Bloody Louis and Red Bull Elektropedia. It is a party that floods the heroes of the dance scene with stroboscopic lights. For the first edition, Henrik Schwarz underwent a trial by fire in his live act. This time, DJ Koze is the hero of the evening.
    This is not so very strange. Stefan Kozalla, as he is known to the German tax office, is a veteran of the minimal techno scene, but one who continues to surprise us after all these years. He has a habit of consistently ignoring trends, and he is also happy simply to ignore the unwritten rules of the minimal genre. Amygdala, his well-received third album that was released last year, was a fine example of that.

  • Hubert: mijn muze hangt in het museum



    De jonge oud-student beeldverhaal aan Sint-Lukas Ben Gijsemans zat in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België aan de bron der inspiratie. En de muze was hem genadig: zijn debuut Hubert is een precieuze vertelling die kijken, schoonheid, kunst en leven schoorvoetend samenbrengt.

  • Dans l’antre d’Hans Op de Beeck



    On se croirait presque dans un mini-market. Sur les étagères sont disposés des dizaines de fraises, de pommes, de framboises, de bananes, des bouteilles, des canettes, des paquets de cigarettes et même des téléphones portables. Sauf qu’ici tout est impérissable, dur mais fragile puisque réalisé par moulage en plâtre gris.

  • Lee Friedlander: 50 years of selfies


    (Lee Friedlander, Philadelphia, Pennsylvania , 1965 © Lee Friedlander, Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco)

    Every morning Lee Friedlander gets up at 5 am and retreats to his dark room. The iconic American photographer is eighty years old now, but there is still no stopping him. His camera is so intertwined with his life that even his struggling health cannot keep him from his beloved pastime.

01 11 14

Hoofdpunten