Agenda Magazine Blog

  • Nathalie Uffner aux couleurs de fête



    Vous connaissez ce jeu de société où un des joueurs commence une histoire, puis le suivant la poursuit, etc. ? Nathalie Uffner a demandé à huit auteurs parmi la crème de l’humour belge de se prêter à cet exercice, avec comme résultat une pièce chorale aux couleurs de fête qu’elle met elle-même en scène : Juke Box.

  • Let the Children Play : le droit de jouer



    Devant un fond composé de tentes et d’abris en tôle, des enfants en file indienne ou qui se donnent la main forment des arabesques convergeant au centre en un cercle. Au milieu de ce cercle, deux petits garçons jouent au ballon.

  • Tahiti 80: outsider du bonheur


    (© Fred Margueron)

    L’histoire des musiques populaires est jalonnée de curieuses injustices. Là où certains accèdent illico au succès via une chanson abandonnée négligemment sur la toile, d’autres se trémoussent toute une vie dans l’ombre, façonnant inlassablement des musiques palpitantes sans jamais apercevoir le jour de gloire.

  • Music Chapel Festival: leve Ludwig


    (Laurence Equilbey © Julien Mignot)

    The proof of the pudding is in the eating: dat geldt zeker voor de jonge musici die aan de befaamde Brusselse Muziekkapel Koningin Elisabeth studeren. In Flagey treden de studenten zes dagen lang op in allerlei bezettingen. De rode draad is het werk van Ludwig van Beethoven.

  • Augustus ergens op de vlakte: het zit in de familie


    (© Kurt Van der Elst)

    August: Osage County is een theaterstuk van de Amerikaanse toneelauteur Tracy Letts uit 2007, bekroond met de Pulitzer-prijs, en verfilmd met Meryl Streep, Julia Roberts en Ewan McGregor in de hoofdrollen. Maar nu is het ook een unieke coproductie van de KVS, NTGent en de Toneelhuis-residenten van Olympique Dramatique. We hoeven u niet te vertellen dat Augustus ergens op de vlakte een fantastische cast heeft.

  • Ólöf Arnalds: Palme



    Björk once described the unique sound of her younger countrywoman’s voice as “somewhere between a child and an old lady”, and she had a point. With the vocal acrobatics and the romantic, amazed perspective of the young Kate Bush (opener “Turtledove”), the singer and multi-instrumentalist Ólöf Arnalds again looks for the frail balance between her classical training and old and new folk traditions on her fourth album.

  • Maureen De Clercq


    (© Saskia Vanderstichele)

    “Waarom open je nu een boetiek in Brussel?” Die vraag krijgt de Antwerpse ontwerpster Maureen De Clercq voortdurend te horen. “Omdat ik hou van de internationale dynamiek van de stad en de boetieksfeer in de Dansaertwijk,” antwoordt ze dan. En de buurt heeft er met haar nieuwe winkel een topadres bij. 

  • art )&( marges: vijf jaar kunst in de marge

    Het was de Franse kunstenaar Jean Dubuffet die in 1948 voor het eerst het begrip ‘art brut’ lanceerde. “Allerlei producties met een spontaan en inventief karakter, die zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van de gewone kunst of van culturele voorschriften en die voortkomen van duistere personen, die vreemd zijn aan de professionele artistieke milieus,” zo omschreef hij de outsiderkunst indertijd. Het zou tot 2009 duren alvorens die zogenaamde ‘duistere personen’ (gedetineerden, andersvaliden, psychiatrische patiënten…) hun eigen museum kregen in onze hoofdstad. Het art )&( marges-museum kon zich in het kloppende hart van de Marollen geen betere locatie dromen. Ook zijn originele exposities en geanimeerde publiekswerking worden bijzonder op prijs gesteld: in maart jongstleden sleepte dit kleine maar fijne museum zowel de Publieks- als de Juryprijs van Museum Night Fever in de wacht. Op 30 november viert art )&( marges trots zijn vijfde verjaardag. De kunstenaars, vertegenwoordigd in de vaste collectie, nodigen die dag de bezoekers uit om samen met hen hun verbeelding de vrije loop te laten. Vergeet zeker uw kleurpotloden niet! Om 17.30u vergezellen de Fanfakids de gasten naar Centre Culturel Jacques Franck waar het feest wordt voortgezet. Met onder meer een ontmoeting met cineast Gust Van den Berghe, wiens bekroonde film Little baby Jesus of Flandr (En waar de sterre bleef stille staan) wordt vertoond. Tussen al dat feestgedruis mag u zeker niet nalaten om de wonderlijke tijdelijke tentoonstelling Transfert vers l’invisible mee te pikken, een verzameling van ingenieuze machines en installaties, die wetenschap weet te koppelen aan poëzie. Zoals de gigantische telescoop uit gerecupereerd materiaal van Valentin Malartre: door met uw voeten de knoppen te bedienen, krijgt u – met een beetje geluk – een glimp te zien van voor het blote oog onbereikbare sterren… Lang leve art )&( marges!

  • Superamas: fifteen years on the road



    A transvestite recommending a sex toy for dogs? A brotherhood of naked men singing campfire songs? Or how about a workout in an office for far-from-hip fifty-somethings? Superamas, fifteen years on the road, serve all that up in their new show, SuperamaX. “What we do must be relevant today, not tomorrow,” they told us.

  • Het Bâtard Festival rekt het moment

    Wat heeft de nieuwste generatie kunstenaars te bieden? Het dichtst bij een antwoord komt u op het Bâtard Festival, dat dit jaar extra veel tijd neemt om dat antwoord te helpen formuleren. Op vier lange festivalavonden worden negen producties van jonge makers voorgesteld. Qua vorm en inhoud zijn ze erg uiteenlopend, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze de tijd oprekken, dicht op het materiaal zitten en het moment willen bezetten: Stretching the moment. De deelnemende kunstenaars en de drie kunstenaars-curators (Pamina de Coulon, Michiel Vandevelde en Dries Douibi) kwamen daar zelf achter. “Bâtard is inderdaad een festival dat door de kunstenaars zelf wordt bedacht en ondersteund,” vertelt Dries Douibi. “Samen met dramaturgen, universitairen en critici reflecteren we op voorhand over wat ons bezighoudt. Dit keer kwam naar voor dat het ons zeker niet aan gedachten en ideeën ontbrak, maar soms wel aan de tijd om er lang genoeg bij stil te staan. In de selectie zitten opvallend veel werken die om een discussie vragen, en daar willen we dus de tijd voor nemen. Vandaar dat de bezoekers geen vijf maar slechts twee voorstellingen per avond kunnen zien. Om meer voorstellingen te zien, kun je wel de volgende avond terugkomen. Tussen de voorstellingen, van 19.00u tot 20.00u en van 21.00u tot 22.00u, zijn er workshops, lezingen en debatten. Bladibla, tussen 21.00u tot 22.00u, is een soort discussieprogramma waarbij we het publiek verdelen in ronde tafels om onder begeleiding te praten over wat ze net hebben gezien. We hebben ook een bibliotheek samengesteld met boeken die de kunstenaars gebruikt hebben om tot hun werk te komen. En we gaan ook een reader uitgeven met teksten over de creaties.”

  • Arca: Xen



    Arca clearly has the Midas touch – it has been announced, with a fanfare, that he will produce Björk’s next album. Not yet 25, the Venezuelan electronic wizard – Alejandro Ghersi in real life – has already built up an impressive CV.

  • Tripple Westside Trappist


    (DJ LSC)

    No, we’re not taking you on a pub-crawl this week, though the name Triple Westside Trappist may lead you to suspect otherwise. The hipness factor, however, is a twice as high as in most of Brussels’s local bars.

  • VIEWMASTER: L-Festival


    (© Saskia Vanderstichele)

    Until 30 November, the lesbian, bisexual, and transgender female community and its sympathisers can visit the L-Festival for a series of parties, workshops, screenings, and exhibitions. The exhibition of Kaethe Butcher’s black and white drawings is running until 1 February. Info: www.rainbowhouse.be

28 11 14

Hoofdpunten